نكات جديد ثبتي نكات جديد ثبتي .

نكات جديد ثبتي

چه شرط هايي را براي ثبت برند بايد رعايت كنيم؟

چه شرط هايي را براي ثبت برند بايد رعايت كنيم؟

يكي از بزرگ ترين اشتباهات فعالات اقتصادي كه به دنبال برند سازي هستند اين است كه فكر مي كنند روي هر برندي مي توانند سرمايه گذاري كنند و يا اينكه هر زمان دلشان خواست مي توانند براي ثبت برند اقدام كنند. اشتباهي كه گاها به از دست رفتن سرمايه هاي زيادي منجر مي شود و حتي ممكن است جرائم بسيار سنگين تر از آن چيزي كه تصور مي كنند در انتظار آنها باشد. بنابراين لازم است كه براي ثبت برند اقدام كنيد و اين كار را بايد قبل از هر گونه سرمايه گذاري و يا انتخاب برندي انجام دهيد.

انتخاب يك تصوير به عنوان برند بدين معني نيست كه شما اجازه استفاده از آن تصوير را به عنوان برند خودتان داريد. شايد اين تصوير توسط فرد ديگري نيز به ثبت رسيده باشد و يا مالكيت آن قبلا در اختيار كس ديگري باشد و يا مهم تر اينكه بر خلاف قوانين حقوقي ثبت برند باشد. براي ثبت برند يا علامت تجاري نياز است كه شرايط و قوانين ثبت برند را رعايت كرده باشيد.

اما شرايط ثبت برند كه بايد در نظر داشته باشيد چيست؟

-         اول اينكه برند بايد بتواند موضع اصلي خود يعني تمايز بخشيدن به محصولات و خدمات را به خوبي انجام دهد. يعني بايد تصوير برند به شكلي باشد  كه به راحتي بين محصول شما با محصول ديگري تفاوت را نشان دهد.

-         نام و يا تصوير برند نبايد موجب گمراهي و يا فريب مشتريان شود. منظور اين است كه نمي توانيد از مثلا تصويري كه معرف چرمي بودن محصول است براي محصولي كه پارچه اي و يا پلاستيكي است استفاده كنيد.

-         براي ثبت برند بايد تصويري انتخاب كنيد كه مغاير با موازين شرعي، مقررات، اخلاق حسنه و يا قواعد آمره نباشد.

-         برند بايد قابليت ثبت از نظرساختار، شكل و فرم را نيز داشته باشد. نمي توان هر نوع شكل و يا ابعاد و طرحي را كه تركيبات خاص دارد مثلا چند بعدي و يا تك حرفي، عكس يا نقاشي، اسم مشخص و يا غيره است را به عنوان برند ثبت كرد زيرا ساختار برند مطابق با استاندارد هاي تعريف شده براي طرح برند نيست. استفاده از برخي از تصاوير عام، حروف عام و شناخته شده، تصاوير، صداها و غيره براي ثبت برند امكان پذير نيست و با ساختار برند تناقض دارد.

همچنين بايد براي ثبت علامت تجاري در نظر داشته باشيد كه:

-         استفاده از اسامي عام باري نوع خاصي از محصول كه اين عنوان عام تشخيص داه مي شود پذيرفته شد. مثلا نمي توان از واژه روغن براي محصول روغن استفاده كرد.

-         از توصيفات نمي توان براي ثبت برند استفاده كرد. كلمات توصيفي مانند تيز، برنده، شاد و غيره هستند.

-         اشكالي كه مفهوم خاصي به همراه نداشته باشند  مانند يك خط مستقيم و يا يك شكل هندسي ساده و يا استفاده از يك رنگ ساده را نمي توان به عنوان برند ثبت كرد.

-         برند نبايد مشابه و يا كپي شده از برند هاي ديگران باشد

-         از پرچم كشورها و يا نمادهاي سازمان ها و ارگان هاي دولتي و  تصاوير پادشاهي برخي از كشورها نمي توان براي ثبت برند استفاده كرد.

-         از موقعيت هاي جغرافيايي كه مربوط به مكان توليد محصول نيستند نمي توانيد در عنوان برند استفاده كنيد.

در خصوص ساختار ظاهري برند بايدها و نبايدهاي زيادي وجود دارد. بايد براي خلق تصوير برند نوآوري داشته باشيد و قواعد زيادي را در نظر بگيرد تا به راحتي بتوانيد برندي متفاوت را خلق كنيد و در ثبت برند نيز با مشكل مواجه نشويد.

 


برچسب: چه شرط هايي را براي ثبت برند بايد رعايت كنيم؟،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۳:۴۱ توسط:نكات جديد ثبتي موضوع: نظرات (0)

ثبت برند بين المللي

ثبت برند بين المللي

يكي از اولويت هاي ورود به تجارت خارجي و فعاليت در حوزه واردات و صادرات در كنار اخذ كارت بازرگاني، ثبت بين المللي برند يا همان ثبت جهاني برند است. به صورت كلي براي ثبت برند بين المللي بايد از پروتكل جهاني ثبت برند يعني مادريد استفاده كنيد.

سيستم مادريد يك سيستم بين المللي ثبت برند است كه مورد توافق كشورهاي عضو قرار گرفته و هر فردي متناسب با قوانين اين توافقنامه برند خود را در سازماني كه به همين منظور در نظر گرفته شده است كه به سازمان وايپو (wipo) شهرت دارد، به ثبت برساند، از حمايت بين المللي برند خود را برخوردار كرده است و صاحب برند جهاني مي شود.

اولين و مهم ترين گام براي ثبت بين المللي برند، اين است كه ابتدا برند طبف قوانين هر كشور در خود آن كشور ثبت شده باشد. بر همين اساس افرادي كه در ايران براي ثبت جهاني برند متقاضي هستند بايد ابتدا با مراجعه به سايت اداره مالكيت معنوي اقدام به ثبت درخواست و پيگيري براي ثبت برند يا ثبت علامت تجاري خود در ايران بكنند. اين خود اداره مالكيت معنوي است كه در صورت درخواست متقاضي براي ثبت بين المللي فرد اقدامات لازم را انجام مي دهد.

براي ارائه درخواست بعد از ثبت داخلي برند براي ثبت خارجي برند، بايد اظهارنامه اي كه يا به زبان انگليسي يا فرانسوي و يا اسپانيايي است تكميل شود. در اين اظهارنامه مواردي مانند مشخصات برند، ليست كالا و يا خدمات برند ( در طبقه بندي برند اين موارد مشخص مي شود)، نام و مشخصات متقاضي وارد مي شود و درخواست تكميل مي شود.

نكته مهمي كه بايد براي ثبت جهاني برند بدانيد اين است كه در اصل قوانين داخلي بسياري از كشورهاي عضو توافقنامه مادريد كه ايران نيز يكي از اين كشورها است، برگرفته شده يا مطابق با قوانين سازمان جهاني ثبت برند است. به همين دليل افرادي كه قصد دارند برند بين المللي ثبت كنند ديگر نيازي به طبقه بندي برند و انتشار روزنامه و آگهي را در اين سازمان براي ثبت برند شاهد نيستيم. در تكميل اظهارنامه تنها فرد بايد مشخص كند كه از بين 85 كشوري كه عضو اين سازمان هستند، تمايل دارد كه برند او در بين كدام كشورها به رسميت شناخته شود و مورد حمايت قرار بگيرد كه ممكن است از يك تا همه كشورها را شامل شود. البته به ياد داشته باشيد كه تعداد كشورها در هزينه ثبت بين المللي برند تاثير مستقيم دارد.

تعرفه ثبت جهاني برند به فرانك سوئيس است و به صورت كلي فرايند دشواري براي ثبت برند بين المللي نداريد. براي ثبت برند در سازمان وايپو بايد مداركي ارائه نماييد كه عبارتند از درخواست براي ثبت برند، معرفي نامه از شركت بر روي سربرگ رسمي شركت، كپي مدارك هويتي فرد متقاضي و يا مديرعامل و مديران داراي حق امضا در شركت، تكميل يك فرم مخصوص به لاتين و پرداخت هزينه هاي مربوطه.

ثبت بين المللي برند بخصوص براي افرادي كه قصد دارند در بازار كشورهاي ديگر فعاليت كنند از اهميت زيادي برخوردار است. لازم است قبل از ثبت برند به صورت بين المللي، بررسي كنيد كه كشوري كه قصد فعاليت در آن را داريد عضوي از سازمان بين المللي برند هست يا خير. در غير اين صورت بايد اقدام به ثبت شركت در كشور ديگر بكنيد.


 


برچسب: ثبت برند بين المللي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۳۰:۵۷ توسط:نكات جديد ثبتي موضوع: نظرات (0)